مصاحبه با پناهجویان ایرانی بازگردانده شده به اندونزی توسط قایقهای نجات نارنجی

برای اولین بار اطلاعات دقیقی از نحوه بازگرداندن پناهجویانی که از راه غیر قانونی خود را به استرالیا رسانده و به اندونزی بازگردانده شدند توسط پناهجویان ایرانی یکی از همین قایقها منتشر شده است.

با توجه به سکوتی که دولت تونی آبوت و وزیر مهاجرت اسکات موریسون در ارتباط با پناهجویان در پیش گرفته بود و تنها چیزی که در این مدت از آنها شنیده می شد این بود که ما قایق ها را متوقف کردیم،  این نخستین بار است که اطلاعاتی در این خصوص منتشر می شود.

پناهجوی ایرانی 35 ساله آقای آرش صدیق  و همسرش آزی صدیق یکی از پناهجویانی هستند که دو بار توسط ناوهای استرالیایی با قایق نجات نارنجی رنگ به اندونزی بازگردانده شده اند.

تعداد پناهجویان این قایق 34 نفرو از کشورهای ایران، پاکستان، بنگلادش و نپال  می باشند.

آرش در مصاحبه خود با خبرگزاری ABC استرالیا از تجربیات و اتفاقت سفرش می گوید:

» وقتی می خواستند ما را سوار قایق های نجات نارنجی رنگ کنند من مخالفت کردم به خاطره تجربه بدی که از سفر پیش خود داشتیم که مامورین من را با مشت زدند و به داخل قایق هل دادند . من به آنها گفتم که این قایق ها به هیچ عنوان برای رد شدن از اقیانوس مناسب نیستند و در آنها در جواب گفتند که این مشکل خودت است نه ما. شما اگر در آبهای اندونزی بمیرید مشکل کشور اندونزی است نه ما.»

در این میان همسر آرش اضافه کرد:

» من جیغ می کشیدم و می گفتم که لطفا ما را سوار این قایق نکنید خواهش می کنم ما را با این قایق ها نبرید. ولی آنها فقط ما را بیشتر به سمت قایق هل می دادند.»

آرش صدیق در ادامه گفتگویش گفت:

» من به ماموران گفتم که شما را می کشم ما چیزی برای از دست دادن نداریم، می کشمتان، می کشمتان، شما اگر می خواهید ما را بر گردانید، برگردانید ولی نه با این قایق ها خواهش میکنم با این قایق ها بازنگردانید ولی ماموران در برابر پافشاری های من که نمی خواستم سوار شوم مرا در اقیانوس پرت کردند و بعد خودشان از آب مرا بیرون کشیدند و به درون قایق نجات هل دادند.هرچه از آنها خواهش می کردیم که یکی از دکترهایشان به زن باردار و بچه ها رسیدگی کنند در جواب ما می گفتند که ما هیچ دکتری در ناو نداریم و من به آنها گفتم که شما دروغ می گویید من میدانم که شما دکتر همراه خود دارید من شما را میکشم.»

یکی از پناهجویان ایرانی همین قایق به نام محبوبه گفت:

» قبل از اینکه ما را در قایق نجات بگزارند در اتاق تاریکی نگه داشتند که چراغش را نیز روشن نمی کردند هرچی خواهش کردیم که حداقل مقوایی که به پشت تنها پنجره اتاق زده بودند را بردارند تنها چیزی که می گفتند ما اجازه نداریم بود ما در تاریکی مطلق زندانی بودیم من مرگ را در جلوی چشمانم می دیدم، هیچ وقت این روزها را فراموش نمی کنم.»

همسر محبوبه، نورالله موسوی بیان کرد که آنها در جواب درخواست کمکشان تنها چیزی که شنیدند خفه شو بشین سر جات بوده است.

life boat

پناهجوی پاکستانی که خود را آقای دار معرفی کرده بود گفت:

» با ما مانند زندانیان رفتار می کردند. کودکان، زنان باردار همه در یک جا قرار داشتیم و قایق نجات آنقدر کوچک بود که بیشتر به قبر شباهت داشت. همه زانو به زانو یکدیگر نشسته بودند تعدادی شروع به  استفراغ کردن کردند، عده ای در همان جای کوچک سیگار می کشیدند، یکی پس از دیگری شروع به استفراغ کردن می کردند و بوی تهوع همه قایق را پر کرده بود.

خبرنگار استرالیایی که برای تهیه گزارش به ساحل رفته بود با فدم گذاشتن به درون قایق نجات بیان کرد که این قایق به شدت گرم و بخار گرفته است و چیزی بی شباهت به سنا نیست.

این قایق بازگشت داده شده به اندونزی  تحت برنامه حفاظت مرزهای دولت استرالیا و تحت رهبری نیروی دریایی استرالیا به اندونزی بازگشت داده شده است.

دولت استرالیا با خرید چند قایق نجات نارنجی سعی در امن ساختن این بازگشت برای پناهجویان کرده و از 15 ژانویه برای بازگرداندن پناهجویان به اندونزی آنها را از قایق ماهیگیری که سفر خود را با شروع کردند بیرون آورده و به زور در این قایق ها قرار میدهد سپس آنها را به سوی آبهای اندونزی کشیده و در فاصله بسیار زیاد از ساحل رها میکنند، سرعت این قایق ها بسیار کم است و بازگشت به ساحل اندونزی از مکانی که این پناهجویان رها میشوند بسیار طولانی خواهد بود و تا چند روز به طول می انجامد که موجب تمام شدن آب و غذای این افراد میشود.

این سومین قایق از این نوع قایقهای نجات است که برای دیپورت پناهجویان استفاده شده، این اقدام مقامات استرالیا برای استقاده از این قایقها پس از رخ دادن چندین اتفاق برای پناهجویانی است که با قایقهای خود بازگردانده شدند مانند از کار افتادن موتور ، شکستن و غرق شدن قایق در هنگام بازگشت.

ویدیوهای کامل این گزارش در این 2 لینک تماشا کنید:

News Link: www.abc.net.au

بیشتر بخوانید:

خبری ویژه وبلاگ پناهندگی: آخرین آمار ایرانیان دیپورت شده و قایقهای بازگردانده شده به اندونزی

به چالش کشیده شدن تونی آبوت توسط دانش آموزان یک دبیرستان

وزیر مهاجرت استرالیا: ما پناهجویان را بدون سوخت در دریا رها کردیم

رفتار کاملا نژادپرستانه نیروی دریایی استرالیا با پناهجویان در قایق ماهیگیری

لینک گروهای فیسبوک وبلاگ پناهندگی: گروه اطلاع رسانی ، گروه پرسشهای پناهجویان

عضو پیج رسمی ما در فیس بوک شوید: facebook.com/Refugee.Seekers

  • لطفا از مطالب وبلاگ بدون استقاده از منبع در جایی استفاده نکنید.
  • برای لینک کردن، آدرس این پست را از آدرس بار بالای مرورگر کپی کرده و به کل مطلب لینک کنید، با این کار، بالا بودن فرهنگ خود را نمایان کنید.

پیامی بگذارید