ایرانیان متقاضی پناهجویی اروپا که از خاک ترکیه عبور میکنند قربانی قانون جدید بین اروپا و ترکیه

موافقتنامه ای که امروز میان کشور ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شده، به معنی پیوستن ترکیه به این اتحادیه نیست
موافقتنامه ای که میان کشور ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شده، به معنی پیوستن ترکیه به این اتحادیه نیست

روز دوشنبه شانزدهم دسامبر توافقی مابین اتحادیه اروپا و ترکیه به امضاء رسید که از دید بسیاری از رسانه ها بدور ماند.
احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه  قبلا در پی دیداری  با  «سسیلیا مالمستروم»  کمیسیونر  سوئدی  و  مسئول امور مهاجرتی اتحادیه  اروپا و «استفان فوله » مسوول امور توسعه این اتحادیه مقدمات امضای این توافق در روز شانزدهم دسامبر را فراهم  کرده بودند.

بر اساس این توافق اتحادیه اروپا موظف شده است که  در طی سه سال آینده بطور مرحله ای روادید ورود برای 75 میلیون شهروند ترکیه به این اتحادیه  را لغو نماید و در عوض ترکیه نیز در مقابل این امتیاز بزرگ موظف به پذیرش تعهداتی شده است.

قربانیان توافق: متقاضیان پناهندگی
اتحادیه اروپا برای معاف نمودن 75 میلیون ترک از دارا بودن ویزا برای تردد آزادانه به خاک اروپا دولت ترکیه را مجبور به امضای قراردادی تحت عنوان » اعاده مهاجران غیر قانونی» نمود  که بر اساس آن ترکیه متعهد می شود که پذیرای آن دسته از مهاجران غیرقانونی باشد که از طریق خاک این کشور وارد اتحادیه اروپا شده اند.

بخش اعظم این «مهاجران غیرقانونی»  از ایرانیان و همچنین افغان های متقاضی پناهندگی  تشکیل  شده اند که از خاک ترکیه جهت رساندن خود به اتحادیه اروپا استفاده می کنند.

وزیر امورخارجه ترکیه در رابطه با این دست آورد کشورش  گفت:
بسیاری از موانع را به اتفاق رفع کردیم و امروز با خوشحالی می گویم مردم ترکیه که در طول تاریخ جزیی از اروپا بودند، حداکثر در مدت ۳ سال و نیم به امکان معافیت کامل روادید دست خواهند یافت.

در حال حاضر دارندگان گذرنامه های دیپلماتیک ترکیه  و همچنین دارندگان گذرنامه های خدمت ترکیه از شرط دارا بودن ویزای ورود به اتحادیه اروپا معاف هستند.

دو طرف همچنین توافق کرده اند که با نهایی شدن قرارداد از سوی ترکیه، یک دوره پیگیری تعهدات لحاظ شود و در این دوره اتحادیه اروپا تعهدات ترکیه را در بازپس گیری پناهجویان زیر نظر خواهد داشت و ترکیه نیز در قبال این فرآیند، لغو روادید برای اتباع خود در اتحادیه اروپا را پیگیری خواهد نمود.

توافق صورت گرفته در روز شانزدهم دسامبر نیازمند تصویب پارلمان ترکیه  و کشور های عضو اتحادیه اروپاست.

News Link: http://www.stockholmian.com/news/persiska/2013/10_12/095_encrypt.htm

مطالب مرتبط:

انهدام چندین شبکه قاچاق انسان در ترکیه

ترکیه: آمار پناهجویان اخراجی، بازداشتی و پناهندگان از 2007 تا 2012

شروع سختگیری مرزی بیشتر ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا

لینک گروه فیسبوک ما گروه اطلاع رسانی و لینک گروه پاسخ به پرسشهای پناهندگان گروه پرسشهای پناهجویان

پیامی بگذارید