آن روی سکه مهاجرت : کارتن خواب ايرانی در ونکوور کانادا

mohammad-696x398

5 سال پيش که محمد از ایران به کانادا مهاجرت کرد در سودای زندگی بهتری بود٬ سالها در تورنتو زندگی کرد بعد به ونکوور رفت٬ اما در همه این سالها زندگی با او نساخت و بالاخره بی خانمان شد و کارتن خواب.

او یکی از 12 نفری است که تا همين چند وقت پيش در خانه شماره 5025 در Street Imperial شهر برنابی سکونت داشت٬ اما حالا دوباره آواره خيابانها شده است. او در گفتگو با خبرنگاران درباره گذشته خود ميگوید و اینکه تجربه یک بيخانمان و خيابان خواب در کانادا چگونه است؛ مساله ای که همواره توجه رسانه های مختلف این کشور را به خود جلب کرده است آنچه ميخوانيد٬ صحبت های محمد است؛ مردی که بيش از ۱۵ سال است به کانادا مهاجرت کرده اما شرایط برای او بسيار سخت بوده است.

او ميگوید: در سال دلایل اقتصادی و سياسی از ایران به کانادا مهاجرت کردم. اميدوار بودم در کانادا زندگی بهتر٬ امنيت و درآمد بيشتری داشته باشم. کانادا یکی از ثروتمندترین کشورهای دنياست و من انتظار زندگی بهتری را داشتم. حال هشت سال است که بيخانمان هستم. برایم دشوار بود که خودم را با جامعه کانادا وفق دهم. به شدت افسرده شدم. مهاجرت برای من یک شوک بود و احساس راحتی نمی کردم. برای مقابله با افسردگی٬ خوددرمانی ميکردم.

نگه داشتن شغل و پرداخت اجاره برایم دشوار بود. تورنتو زندگی می کردم اما اکنون هشت سال است که به اینجا آمده ام. از آن زمان در محل های مختلفی زندگی کرده ام. در Coquitlam ٬Royal .Eastside Downtown محمد چيزهایی درباره بی خانمانی در کانادا می گوید که شاید از دور اصلا به نظر کسی نميآید: بی خانه بودن یک جنگ دائمی است.خطرات بسيار زیادی وجود دارد و مردم تو را دچار مشکل می کنند. من دائما به دنبال سرپناه هستم اما به محض اینکه آن را پيدا ميکنم٬ کارگران شهرداری می آیند و خرابش می کنند. من فرد تميزی هستم و هرگز در خيابان زباله نمی ریزم.

سر و صدای زیادی ندارم و همسایه ها را ناراحت نمی کنم. اما آنها باز هم سرپناه من را خراب می کنند. آنها همه را به یک چشم می بينند و با همه ی بی خانمان ها یک جور رفتار می کنند. اصلا به اینکه ما شخصا چگونه افرادی هستيم توجهی ندارند. مردی در ساسکاچوان است که یک ميليون جریب زمين دارد اما وقتی من سعی می کنم زیر یک پل یا کنار دریچه هوای یک ساختمان٬ سرپناهی بسازم و خودم را گرم کنم٬ ماموران پليس یا کارگران شهرداری ميآیند و ميگویند: آهای! این یک ملک خصوصی است و باید از اینجا بروی. می خواهم بدانم سهم من از دنيای به این بزرگی چيست؟ چيز زیادی نمی خواهم.

فقط می خواهم یک سقف باالی سرم باشد. او از مشکالت بيخانمانی در شهر می گوید: پيش از آنکه به ساختمان شماره نقل مکان کنم٬ درStreet Main بودم. در آنجا با چوب و آهن سرپناه کوچکی آنجا ساختم. راه نفوذ آب را بستم اما رطوبت باز هم نفوذ ميکرد. باران مشکل زاست. به مفاصل و ماهيچه هایم آسيب می زند. تميز ماندن مشکل است. مردم اغلب روی وسایل من ادرار می کنند. حشرات هم زیاد هستندو نمی شود یک خواب راحت رفت و این امر روی سالمت جسم و روان من تاثير ميگذارد. هر وقت کسی نزدیکم ميشود٬ نميدانم قرار است چکار کند.

نمی دانم قرار است وسایلم را بدزدد٬ سرپناهم را خراب کند یا چيزی از من بگيرد. اگر لوازمت را گوشه و کنار بگذاری٬ خيلی راحت آن را ميدزدند. بنابراین مجبوری تمام لوازمت را با خودت حمل کنی. این یعنی هميشه باید همه چيز روی دوشت باشد و این کار خيلی سخت است. مردم مرا به خاطر بيخانمان بودنم قضاوت می کنند. اما این اتفاق ممکن است برای هر کسی بيفتد. هر کسی ممکن است کارش را از دست بدهد. اگر خانواده٬ دوستان٬ یا سيستمی از آنها حمایت نکند٬ممکن است در نهایت به شرایط من دچار شوند. محمد درباره خانه ای می گوید که مدتی است در آن آرامش دارد.

او و چند بی خانمان دیگر٬بدون نگرانی از باد و باران و برف٬ شب را اینجا صبح می کنند. او می گوید:دوستم ماسيمو این ساختمان را به من معرفی کرد و گفت که جنبشی برای جلوگيری از تخریب آن به راه افتاده است. او چند شب را در آنجا گذرانيده بود و گفت که من هم ميتوانم در آنجا بمانم. داشتن خانه یعنی گذر از جهنم به بهشت. سکوت٬ راحتی٬ دور بودن ازرطوبت و حشراتی که همه جا هستند٬ داشتن یک خواب عميق و راحت و بيدار نشدن با صدای کارگر شهرداری٬ گرم بودن و نداشتن نگرانی برای خشک کردن پتو؛ همه اینها خوب است.

بيرون انداختن ما عدالت اجتماعی نيست. این کار عدالت نميآورد. مردم اینجا زندگی کرده اند٬ از اینجا بيرون شده اند. حاال ما اینجا زندگی می کنيم. ما را از اینجا بيرون نکنيد. اميدوارم عدالت به حق اجرا شود.

پیامی بگذارید

