کمپ داروین استرالیای شمالی

ویژه: گزارش یک ایرانی از بازداشتگاه داروین(کمپ داروین) و چگونگی برخورد با پناهجویان ایرانی

در پی صحبت با یکی از دوستانی که در کمپ داروین در استرالیا هستند از ایشان درخواست کردم تا گزارش کاملی از وضعیت این کمپ در اختیار من بگذارند تا با منتشر کردن آن همه را از شرایط پناهجویان در این بازداشتگاه با خبر کنم.

 وضعیت غذا در سطح معمولی و تکراری می باشد و اصلا توجهی به انتقاد و پیشنهادهای ما نمی شود.

اتاق ها سه نفره است با کیفیت خوب و شامل کولر گازی، تی وی، یخچال و سرویس بهداشتی در سطح معمولی می باشد.

اکثر اتاق ها خالی هستند و حدودا ظرفیت بازداشتگاه مردان مجرد 700 نفر است که در حال حاضرما 160 نفر هستیم و همه از قبل از 19 جولای ( پیش ازتصویب قانون پاپوا گینه نو ) وارد استرالیا شده ایم .

کمپ خانواده ها بسیار خلوت است و اکثرا به کمپ های شهری فرستاده شده اند.

هوا به شدت گرم و در فصل بارش ها به سر می بریم.

بازداشتگاه داروین شامل 5 کمپ است که همه ازامکاناتی شامل 2 میز بیلیارد، چمن مصنوعی، کتابخانه، باشگاه بدن سازی، اتاق اینترنت، کلاس زبان و کلاس گلدوزی به صورت مشترک بهرمند هستند.

بازداشتگاهی که من در آن هستم ویکهام پوینت نام دارد.

در این بازداشتگاه ها هر هفته به هر شخص 25 امتیاز تعلق می گیرد و هر امتیاز برابر با یک دلار می باشد که می توان از این طریق کارت تلفن و یا خوراکی تهیه کرد، همچنین که داشتن فعالیتهای مختلف موجب بالا رفتن امتیاز شخص می گردد و به طور کل هر فرد می تواند 50 امتیاز را در هفته ازعان خود کند.

قسمت پزشکی  به دو بخش روحی روانی (منتال) و جسمی (مدیکال) تقسیم می شود.

در قسمت مدیکال کار خاصی انجام نمی شود و رسیدگی ها بسیار پایین است.

مثلا زمانی که من از درد شدید پا شکایت می کردم هیچ رسیدگی به من نشد به همین دلیل من هم به مدیریت مدیکال شکایت کردم که مدیر بخش مدیکال آمد و در جواب شکایتم ، گفت: شما غیر قانونی وارد شدین انتظار هتل 6 ستاره نداشته باشین!!!

 من هم در جواب گفتم : اجداد شما هم با قایق آمدند در ضمن قایق های ما GPS داشت ولی قایق اجداد شما نداشت.

در قسمت روحی روانی (منتال) کارمندهای زیادی وجود دارند که خود یک نوع شکنجه است هر کدام از کارمندان به راحتی داروهای آرام بخش و خواب آور در اختیار شما می گذارند و مرتب پیشنهاد رفتن به بیمارستان روانی را به ما می دهند.

در قسمت رسیدگی به کیس ها نیز هر وقت برای پرسیدن سوال و یا مطلع شدن از وضعیت پرونده سوالی از آفیسر پرونده می شود تنها جواب، نمیدانم و یا اطلاعی ندارم است.

می توان برای پیگیری بیشتر پرونده با هزینه ی شخصی وکیل گرفت ولی بعد از یک مدت پیگیری تنها جوابی که وکیل در اختیار شما می گذارد این است که بعد از به سر کار آمدن دولت جدید سازمان مهاجرت با وکلا هیچ همکاری نمی کند.

حقوق بشر به هیچ عنوان در این بازداشتگا ها وجود ندارد و با ایرانیان بسیار بدتر از دیگر ملیت ها برخورد می شود. مثلا چند ایرانی که کیس ضعیف داده بودند و یا چند نفری که پاسپورت به همراه داشتند را بسیار اذیت می کنند و به آنها گفته شده که باید برگه های دیپورت را امضا کرده و به کشور خود باز گردید و در صورت امضا نکردند ما شما را دیپورت خواهیم کرد.

و یا هنگامی که یکی از دوستانم برای خرید عینک به شهر رفت 7 یا 8 مامور به همراه او رفتند و این در حالی است که تنها 2 مامور ملیت های دیگر را همراهی می کند.

چند نفر از افرادی که در کمپ مجاور بودند بعد از گفت و گو با خبرگذاری ABC  به بازداشتگاه های کریسمس و نارو فرستاده شدند.

مسئولین کمپ در آخرین صحبت هایشان به ما گفتند که دولت جدید تا ماه جولای به شما ویزا نخواهد داد.

از طرف دیگر اعتصاب غذایی و یا حتی خودکشی هیچ تاثیری ندارد و از کنار این اتفاقات با بی تفاوتی عبور می کنند.

یکی از نکات مهمی که تمایل دارم به شما بگویم این است که کیس اهمیت زیادی در بازداشتگاه ها ندارد همه در شرایط یکسانی به سر می برند. افرادی با کیس های قوی مانند من هنور در بازداشتگا هستند و افرادی با کیس های ضعیف.

از نظر من استرالیا ارزش این راه پر خطر و در انتظار ماندن را ندارد من اگر به جای استرالیا به اروپا رفته بودم حداقل به جای زندان در حال حاضر در شهر بودم.

Source: Panahandegy.wordpress.com

مطالب مرتبط:

اولین قایق پناهجویان در سال نو میلادی (2014) به استرالیا رسید

سفیر زیمبابوه به استرالیا درخواست پناهندگی داد

شروع دیپورت پناهجویان جدید استرالیا به اندونزی و فاش شدن دروغ وزیر مهاجرت استرالیا

پیامی بگذارید

