وضعیت اسفبار پناهجوی ایرانی در سوئد

asylum sweden

این نخستین بار نیست که از وضعیت اسفبار زندگی پناهجویان ایرانی در سوئد خبری می شنویم و می خوانیم اما داستان غم انگیز این خانواده ایرانی پناهجو در سوئد حکایت دیگری ست.

این سرخط خبر روزنامه ی اکسپرسن Expressen سوئد در این ارتباط است:

De bor i mögel – han blir miljonär

«آنها در کپک(قارچ انگلی) زندگی می کنند، او میلونر می شود»

«محمود حسینی» 38 ساله به همراه همسر 33 ساله خود «اعظم حسینی» و سه کودک سه قلوی خود به نامهای «فاطمه»،»زینب» و «مائده» مدتی ست به کشور سوئد پناهنده شده اند و همانند بسیاری از پناهجویان دیگر زندگی را در کمپ های پناهندگی در سوئد سپری می کنند.کمپی که آنها در آن زندگی می کنند کمپی در 14 کیلومتری شهر کوچک Akersund است.آنها در یک اتاق 29 متری نمور در حالی روز را به شب می رسانند که وجود قارچ و کپک درون اتاق آنها را بیمار کرده است.به گفته ی پدر خانواده،فرزندان او چند هفته ای هست که بخاطر نامناسب بودن محل زندگی شان بیمار شده اند و میل به خوردن غذا را از دست داده اند.آنها همیشه حالت های بیمارگونه دارند و هیچ پیشرفتی در بهبودی شان حاصل نشده است.هر زمان هم که به مسئول کمپ پناهندگی برای گرفتن دوا و درمان برای کودکانم مراجعه کرده ام،به من گفته اند که آنها تنها مسئول فراهم کردن مکان زندگی و خوراک ما هستند و در پاسخ به درخواست من گفتند که بخوابید و قرص Alvedon بخورید.خوب می شوید!

شرکتی که با اداره مهاجرت سوئد قرارداد همکاری برای اداره این کمپ پناهندگی را دارد،شرکت سوئدی به نام Sellpower Information Sweden AB است که علاوه بر اداره این کمپ پناهندگی،اداره سه کمپ پناهندگی دیگر را نیز بر عهده دارد.این شرکت یکبار در گذشته بخاطر ضعف در سیستم آتش نشانی کمپ،قراردادش با اداره مهاجرت سوئد فسخ شده است اما ظاهرا بخاطر محدودیت های اضطراری،این اداره مهاجرت سوئد بوده که مجبور شده است قراردادش را با این شرکت تمدید کند.

اما گفته های مدیر این شرکت آقای Jim Hoppe که اکنون از این راه خودش میلیونر و شرکتش پولهای هنگفتی عایدش شده است بسیار خواندنی ست.چکیده ای از پرسش و پاسخهای خبرنگار روزنامه اکسپرسن سوئد با وی در زیر آمده است. وی با تردید دعوت به گفتگو را پذیرفت.

– آیا شما واقعا برای کسب سود و منفعت وارد این بیزینس شدید؟

– بله! فرقی نمی کند که شما کسب و کار داشته باشید یا اینکه هتل دار باشید یا تعمیرکار خودرو باشید.به هر حال کسب سود بخشی از کسب و کار است.در غیراینصورت،ورشکستگی ست.این یک توسعه ساده است،در غیراینصورت کسب و کارتان به کل متوقف خواهد شد.

– و آیا سوددهی انگیزه شما بود؟

-هوم م م…بله! این یکی از انگیزه هاست.

– در مورد شکایت ساکنین کمپ چه می گویید؟ اینکه سرویس های بهداشتی کم هستند،اتاقها بسیار کوچک و بدون امکانات لوله کشی آب هستند،کاشی ها و موزاییک ها شکسته اند،دیوارهای اتاقها کپک بسته اند و غیره…؟

وی به پاسخ کوتاهی بسنده می کند و می گوید:

– اداره مهاجرت سوئد این اتاقها و این شرایط را از نزدیک دیده است و آن را تایید کرده است.

– ولی آیا شما به شخصه خودتان را مسئول نمی دانید که حداقل برای شش ماه یا بیشتر این مکان را به جایی بهتر برای پناهجویان تبدیل کنید؟

– ما فکر می کنیم که اینجا ما به پناهجویان اقامت خوب و استانداردی را ارائه می کنیم اما پناهجویانی که بخاطر داشتن جایی برای ماندن و زندگی از ما تشکر کنند خیلی نیستند.ما افرادی را داریم که تقریبا یکسال را با ما در اینجا سپری کرده اند اما هیچ کسی نیست که فکر کند این خیلی خوب است که تا زمان دریافت پاسخ نهایی،جایی را برای مدت یکسال داشته باشی که بتوانی در آنجا زندگی کنی.

– آیا شما خودتان همراه با فرزندانتان قادر هستید در چنین جایی زندگی کنید؟

– من نمی دونم که این پرسش شما مربوط هست یا نه ولی من هرگز در عمرم پناهجو نبوده ام.

اما اگر من از کشورم بخاطر رهایی از بمب و نارنجک فرار کرده بودم و پناهنده شده بودم،قطعا از اینکه جایی برای زندگی داشتم و می توانستم حمام کنم و سه وعده غذایی در یک روز هم داشته باشم متشکر می بودم.من فکر می کنم این وضعیت خوبیست و چیزی وجود ندارد که ما از آن شرمنده باشیم.

– آیا شما خسیس هستید؟

– نه! اونهایی که من رو میشناسند میدونند که من فرد خسیسی نیستم.

– آیا شما از این راه ثروتمند شده اید؟

– بله.

– می توانید بگویید که تا کنون چقدر سودآوری داشته اید؟

– شرکت من در مجموع 11 میلیون کرون در سال گذشته درآمد داشته که تقریبا یک میلیون کرون هم سود سهام بوده است.من خوشحال هستم.

پس از پایان گفتگو،خانم «کامیلا کارلسون» که مدیر اجرایی کمپ است به سمت خبرنگار روزنامه اکسپرسن سوئد بازمی گردد و می گوید که مشکل مربوط به کپک دیوارها و وجود قارچ در اتاقها را حتما پیگیری می کند چون او می داند که وجود این قارچها برای سلامتی کودکان و حتی برای افراد بزرگسال هم بسیار مضر است.وی قول پیگیری و بهبود اوضاع را به گزارشگر می دهد.

اما…روز جمعه،»محمود حسینی» به همراه خانواده اش و نیز چندین خانواده دیگر کمپ Gärdshyttan را به مقصد کمپ جدیدی در Låxa ترک کردند.وقتی خبرنگار روزنامه اکسپرسن سوئد وی را در اتاق نمورش برای بار آخر ملاقات کرد،او گفت:

– تصور من از سوئد پیش از آنکه به اینجا بیایم اصلا اینگونه نبود.من عاشق این کشور هستم چون ما را پذیرفت و از مردم سوئد هم سپاسگزارم چون به ما خیلی کمک کردند اما من روی دیگری از سوئد را هم دیدم که اصلا تصویر خوبی از سوئد نیست.

گزارش تصویری این خبر:

برگرفته شده: زیر آسمان سوئد

پیامی بگذارید

